Σε συνάντηση που είχα με τον Πρόεδρο του Εργατικού Κέντρου και εκπροσώπους των εργαζομένων της ΑΕΔΙΚ, ενημερώθηκα με έκπληξή μου ότι ανάμεσα στους οργανισμούς στους οποίους η Κυβέρνηση προτίθεται να εφαρμόσει την εργασιακή εφεδρεία είναι και η εταιρεία που διαχειρίζεται τη Διώρυγα της Κορίνθου. Κατ’ αρχήν οφείλω να εκφράσω την κάθετη αντίθεσή μου στον τρόπο με τον οποίο η Κυβέρνηση εφαρμόζει το μέτρο. Πήρε μία σοβαρή, δίκαιη και αναπτυξιακή πρόταση της Νέας Δημοκρατίας και την διαστρέβλωσε, μετατρέποντάς την σε ένα μέσο για μαζικές απολύσεις στο Δημόσιο. Καθώς μάλιστα οι διαδικασίες είναι άκρως αμφισβητήσιμες, είμαι βέβαιος ότι στο άμεσο μέλλον θα έχουμε και καταγγελίες για ύποπτες μεθοδεύσεις.
Ειδικότερα τώρα, για το θέμα των εργαζομένων στη Διώρυγα, μου είναι αδύνατον να συλλάβω τη λογική με την οποία επιλέχθηκε η ΑΕΔΙΚ για την εφαρμογή της εφεδρείας. Σύμφωνα με τα στοιχεία του σωματείου εργαζομένων, το οργανόγραμμα της εταιρείας προβλέπει έως και 220 οργανικές θέσεις. Ο αριθμός των ατόμων που εργάζονται σήμερα στην εταιρεία είναι μόλις 98, λιγότεροι δηλαδή ακόμα και από την εποχή που την εκμετάλλευση είχε η ιδιωτική εταιρεία Περίανδρος. Πέραν του γεγονότος ότι δουλεύει με πολύ λιγότερους εργαζόμενους από τους προβλεπόμενους, η Διώρυγα όχι μόνο δεν έχει επιβαρύνει ποτέ τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά παρουσιάζει σταθερά κέρδη, πληρώνει μέρισμα στο Υπουργείο Οικονομικών και, μάλιστα, το 2001, το κράτος πήρε από το αποθεματικό της 1 δισεκατομμύριο δραχμές.
Είναι επομένως προφανές ότι δεν τίθεται ζήτημα δημοσιονομικής εξυγίανσης στη συγκεκριμένη εταιρεία. Άρα είναι απορίας άξιο γιατί η Κυβέρνηση στοχοποίησε τη Διώρυγα. Το ΠΑΣΟΚ έχει κακή προϊστορία με τη Διώρυγα, αφού όπως όλοι γνωρίζουν, η παραχώρηση της εκμετάλλευσής της στην Περίανδρος Α.Ε. υπήρξε μία παταγώδης αποτυχία. Οι όροι της σύμβασης αθετήθηκαν, οι επενδύσεις που προέβλεπε η συμφωνία δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ, το χειρότερο όμως είναι ότι η Διώρυγα παραδόθηκε πίσω στο δημόσιο, έπειτα από την καταγγελία της σύμβασης, σε άθλια κατάσταση και με συνεχιζόμενα προβλήματα. Παρόλα αυτά, οι εργαζόμενοι της ΑΕΔΙΚ έχουν κατορθώσει να διατηρήσουν την εταιρεία υγιή, καταβάλουν δε υπεράνθρωπες προσπάθειες, λόγω έλλειψης προσωπικού, να καλύψουν τις ανάγκες συντήρησης.
Θεωρώ την εφαρμογή της εφεδρείας στην ΑΕΔΙΚ ευθεία επίθεση κατά της Κορινθίας, διότι, πέρα από το προφανές προσωπικό κόστος για τους εργαζόμενους, θα σημάνει βέβαιη εγκατάλειψη της Διώρυγας. Πριν από λίγους μήνες, όταν είχαμε τις κατολισθήσεις, λέγαμε ότι χρειάζεται μία σοβαρή και εντατική συντήρηση, η οποία δεν έχει γίνει εδώ και 120 χρόνια. Τώρα είναι προφανές ότι, χωρίς προσωπικό, αυτές οι εργασίες θα αναβληθούν για μια ακόμη φορά επ’ αόριστον. Πέρα από τα ζητήματα ασφάλειας που εγείρονται, θα δημιουργηθούν τεράστια προβλήματα στην εμπορική και τουριστική ναυσιπλοΐα, τα οποία επηρεάζουν όχι μόνο την Κορινθία, αλλά ολόκληρη τη Δυτική Ελλάδα. Για το νομό μας όμως, η Διώρυγα είναι ένα ανεκτίμητο κεφάλαιο, το οποίο κανείς δεν έχει δικαίωμα να υποθηκεύει. Η Κυβέρνηση θα έπρεπε να δει τη Διώρυγα ως ένα εργαλείο ανάπτυξης και όχι ως όργανο εφαρμογής της εσφαλμένης πολιτικής της. Για μια ακόμη φορά η Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ αντί να αξιοποιήσει ένα μεγάλο κεφάλαιο προς όφελος της Κορινθίας και της χώρας επιλέγει την εύκολη λύση της ανεργίας και της εξαθλίωσης.»
Ειδικότερα τώρα, για το θέμα των εργαζομένων στη Διώρυγα, μου είναι αδύνατον να συλλάβω τη λογική με την οποία επιλέχθηκε η ΑΕΔΙΚ για την εφαρμογή της εφεδρείας. Σύμφωνα με τα στοιχεία του σωματείου εργαζομένων, το οργανόγραμμα της εταιρείας προβλέπει έως και 220 οργανικές θέσεις. Ο αριθμός των ατόμων που εργάζονται σήμερα στην εταιρεία είναι μόλις 98, λιγότεροι δηλαδή ακόμα και από την εποχή που την εκμετάλλευση είχε η ιδιωτική εταιρεία Περίανδρος. Πέραν του γεγονότος ότι δουλεύει με πολύ λιγότερους εργαζόμενους από τους προβλεπόμενους, η Διώρυγα όχι μόνο δεν έχει επιβαρύνει ποτέ τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά παρουσιάζει σταθερά κέρδη, πληρώνει μέρισμα στο Υπουργείο Οικονομικών και, μάλιστα, το 2001, το κράτος πήρε από το αποθεματικό της 1 δισεκατομμύριο δραχμές.
Είναι επομένως προφανές ότι δεν τίθεται ζήτημα δημοσιονομικής εξυγίανσης στη συγκεκριμένη εταιρεία. Άρα είναι απορίας άξιο γιατί η Κυβέρνηση στοχοποίησε τη Διώρυγα. Το ΠΑΣΟΚ έχει κακή προϊστορία με τη Διώρυγα, αφού όπως όλοι γνωρίζουν, η παραχώρηση της εκμετάλλευσής της στην Περίανδρος Α.Ε. υπήρξε μία παταγώδης αποτυχία. Οι όροι της σύμβασης αθετήθηκαν, οι επενδύσεις που προέβλεπε η συμφωνία δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ, το χειρότερο όμως είναι ότι η Διώρυγα παραδόθηκε πίσω στο δημόσιο, έπειτα από την καταγγελία της σύμβασης, σε άθλια κατάσταση και με συνεχιζόμενα προβλήματα. Παρόλα αυτά, οι εργαζόμενοι της ΑΕΔΙΚ έχουν κατορθώσει να διατηρήσουν την εταιρεία υγιή, καταβάλουν δε υπεράνθρωπες προσπάθειες, λόγω έλλειψης προσωπικού, να καλύψουν τις ανάγκες συντήρησης.
Θεωρώ την εφαρμογή της εφεδρείας στην ΑΕΔΙΚ ευθεία επίθεση κατά της Κορινθίας, διότι, πέρα από το προφανές προσωπικό κόστος για τους εργαζόμενους, θα σημάνει βέβαιη εγκατάλειψη της Διώρυγας. Πριν από λίγους μήνες, όταν είχαμε τις κατολισθήσεις, λέγαμε ότι χρειάζεται μία σοβαρή και εντατική συντήρηση, η οποία δεν έχει γίνει εδώ και 120 χρόνια. Τώρα είναι προφανές ότι, χωρίς προσωπικό, αυτές οι εργασίες θα αναβληθούν για μια ακόμη φορά επ’ αόριστον. Πέρα από τα ζητήματα ασφάλειας που εγείρονται, θα δημιουργηθούν τεράστια προβλήματα στην εμπορική και τουριστική ναυσιπλοΐα, τα οποία επηρεάζουν όχι μόνο την Κορινθία, αλλά ολόκληρη τη Δυτική Ελλάδα. Για το νομό μας όμως, η Διώρυγα είναι ένα ανεκτίμητο κεφάλαιο, το οποίο κανείς δεν έχει δικαίωμα να υποθηκεύει. Η Κυβέρνηση θα έπρεπε να δει τη Διώρυγα ως ένα εργαλείο ανάπτυξης και όχι ως όργανο εφαρμογής της εσφαλμένης πολιτικής της. Για μια ακόμη φορά η Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ αντί να αξιοποιήσει ένα μεγάλο κεφάλαιο προς όφελος της Κορινθίας και της χώρας επιλέγει την εύκολη λύση της ανεργίας και της εξαθλίωσης.»