«Τον Οκτώβριο του 2011 ψηφίστηκε ο νόμος 4024 για το νέο ενιαίο μισθολόγιο-βαθμολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων. Ένα από τα προβλήματα του εν λόγω νομοσχεδίου ήταν η θεσμοθέτηση δύο κατάφωρων αδικιών εις βάρος των υπηρετούντων υπαλλήλων στην τοπική αυτοδιοίκηση και ιδιαίτερα όσων ανήκουν στην κατηγορία ΔΕ. Συγκεκριμένα ο νόμος, στο άρθρο 7, παράγραφος 7 όριζε ότι ο νεοπροσλαμβανόμενος υπάλληλος χρειάζεται 22 χρόνια υπηρεσίας προκειμένου να πάρει τον τελικό βαθμό. Αντίθετα, στο άρθρο 28, ορίζεται ότι ένας υπηρετών υπάλληλος χρειάζεται πέντε χρόνια περισσότερα, δηλαδή 27, σε σχέση με τον νέο, προκειμένου να φτάσει στον τελικό βαθμό.
Αυτό πρακτικά σημαίνει και μείωση μισθού, διότι όλοι οι υπηρετούντες υπάλληλοι κατεβαίνουν ένα βαθμό, επομένως εμπίπτουν και στο αντίστοιχο χαμηλότερο μισθολογικό κλιμάκιο. Δυστυχώς, σε αυτήν την αδικία προστίθεται και μία δεύτερη, αμιγώς μισθολογική, η οποία έχει οδηγήσει στην αναλογικά πολύ μεγαλύτερη περικοπή των μισθών των υπαλλήλων ΟΤΑ, σε σχέση με τους υπόλοιπους δημοσίους υπαλλήλους. Η αδικία αυτή σχετίζεται με τη μη εφαρμογή, πρακτικά, της μεταβατικής διάταξης του άρθρου 29 του ίδιου νόμου, η οποία ορίζει ότι: «εφόσον προκύπτει μείωση η οποία είναι μεγαλύτερη κατά ποσοστό 25% των αποδοχών που ελάμβαναν οι δικαιούχοι…η υπερβάλλουσα [άνω του 25%] μείωση [κατανέμεται] ισόποσα σε χρονικό διάστημα δύο ετών…»
Η εν λόγω διάταξη δεν εφαρμόζεται στους υπαλλήλους των ΟΤΑ, εξαιτίας του γεγονός ότι τα έξοδα κίνησης (καθώς και το εκλογικό επίδομα), τα οποία δόθηκαν από το 1998 για να ισοσταθμιστούν οι διαφορές με άλλες κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων, δεν περιλαμβάνονταν ποτέ στο μισθό. Τα έξοδα κίνησης όπως είναι γνωστό έχουν πλέον καταργηθεί. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι υπάλληλοι ΟΤΑ έχουν υποστεί μείωση στους μισθούς τους της τάξεως του 40% και πλέον, πλην όμως από τον μη υπολογισμό των εξόδων κίνησης στις συνολικές μηνιαίες αποδοχές, η ευεργετική διάταξη για μόνο 25% μείωση του μισθού δεν εφαρμόζεται.
Θα ήθελα να σας παραθέσω ένα παράδειγμα που μου πρόσφερε ένας συμπολίτης μου εργαζόμενος σε ΟΤΑ του Νομού μου. Πριν τον νόμο ελάμβανε καθαρό μισθό 1165 ευρώ το μήνα και επιπλέον 365 ευρώ έξοδα κίνησης. Δηλαδή σύνολο 1530 ευρώ μηνιαίως. Με το νέο μισθολόγιο ο μισθός του διαμορφώθηκε στα 1325 ευρώ, πλην όμως με τις κρατήσεις να ανέρχονται σε περίπου 400 ευρώ το καθαρό ποσό είναι 925 ευρώ. Πρόκειται δηλαδή για μείωση 40%. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι μισθός 925 ευρώ είναι εξευτελιστικός για υπαλλήλους με 25 χρόνια υπηρεσίας. Το χειρότερο όμως είναι ότι αυτή το ποσό αυτό έχει προκύψει από τη μη εφαρμογή νομικών διατάξεων από τις οποίες ευεργετούνται όλοι οι άλλοι δημόσιοι υπάλληλοι, πλην των εργαζομένων στους ΟΤΑ.
Θεωρώ ότι αυτή η αδικία πρέπει να επανορθωθεί το ταχύτερο δυνατόν και μάλιστα για έναν επιπλέον λόγο: στα έξοδα κίνησης που περικόπηκαν περιλαμβάνεται και το εκλογικό επίδομα. Εν αναμονή της απάντησης του Υπουργού στην ερώτηση που κατέθεσα, θα επιδιώξω να θέσω το πρόβλημα και στα πλαίσια της συζήτησης του νομοσχεδίου για τον νέο «Καλλικράτη», με στόχο την άμεση επίλυση του προβλήματος, καθώς ενόψει εκλογών θεωρώ ότι η αποκατάσταση της μισθολογικής κατάστασης των υπαλλήλων στους ΟΤΑ δεν είναι μόνο θέμα κοινωνικής δικαιοσύνης, αλλά και διασφάλισης της ομαλής διεξαγωγής της εκλογικής διαδικασίας.».Κώστας Κόλλιας.
Αυτό πρακτικά σημαίνει και μείωση μισθού, διότι όλοι οι υπηρετούντες υπάλληλοι κατεβαίνουν ένα βαθμό, επομένως εμπίπτουν και στο αντίστοιχο χαμηλότερο μισθολογικό κλιμάκιο. Δυστυχώς, σε αυτήν την αδικία προστίθεται και μία δεύτερη, αμιγώς μισθολογική, η οποία έχει οδηγήσει στην αναλογικά πολύ μεγαλύτερη περικοπή των μισθών των υπαλλήλων ΟΤΑ, σε σχέση με τους υπόλοιπους δημοσίους υπαλλήλους. Η αδικία αυτή σχετίζεται με τη μη εφαρμογή, πρακτικά, της μεταβατικής διάταξης του άρθρου 29 του ίδιου νόμου, η οποία ορίζει ότι: «εφόσον προκύπτει μείωση η οποία είναι μεγαλύτερη κατά ποσοστό 25% των αποδοχών που ελάμβαναν οι δικαιούχοι…η υπερβάλλουσα [άνω του 25%] μείωση [κατανέμεται] ισόποσα σε χρονικό διάστημα δύο ετών…»
Η εν λόγω διάταξη δεν εφαρμόζεται στους υπαλλήλους των ΟΤΑ, εξαιτίας του γεγονός ότι τα έξοδα κίνησης (καθώς και το εκλογικό επίδομα), τα οποία δόθηκαν από το 1998 για να ισοσταθμιστούν οι διαφορές με άλλες κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων, δεν περιλαμβάνονταν ποτέ στο μισθό. Τα έξοδα κίνησης όπως είναι γνωστό έχουν πλέον καταργηθεί. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι υπάλληλοι ΟΤΑ έχουν υποστεί μείωση στους μισθούς τους της τάξεως του 40% και πλέον, πλην όμως από τον μη υπολογισμό των εξόδων κίνησης στις συνολικές μηνιαίες αποδοχές, η ευεργετική διάταξη για μόνο 25% μείωση του μισθού δεν εφαρμόζεται.
Θα ήθελα να σας παραθέσω ένα παράδειγμα που μου πρόσφερε ένας συμπολίτης μου εργαζόμενος σε ΟΤΑ του Νομού μου. Πριν τον νόμο ελάμβανε καθαρό μισθό 1165 ευρώ το μήνα και επιπλέον 365 ευρώ έξοδα κίνησης. Δηλαδή σύνολο 1530 ευρώ μηνιαίως. Με το νέο μισθολόγιο ο μισθός του διαμορφώθηκε στα 1325 ευρώ, πλην όμως με τις κρατήσεις να ανέρχονται σε περίπου 400 ευρώ το καθαρό ποσό είναι 925 ευρώ. Πρόκειται δηλαδή για μείωση 40%. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι μισθός 925 ευρώ είναι εξευτελιστικός για υπαλλήλους με 25 χρόνια υπηρεσίας. Το χειρότερο όμως είναι ότι αυτή το ποσό αυτό έχει προκύψει από τη μη εφαρμογή νομικών διατάξεων από τις οποίες ευεργετούνται όλοι οι άλλοι δημόσιοι υπάλληλοι, πλην των εργαζομένων στους ΟΤΑ.
Θεωρώ ότι αυτή η αδικία πρέπει να επανορθωθεί το ταχύτερο δυνατόν και μάλιστα για έναν επιπλέον λόγο: στα έξοδα κίνησης που περικόπηκαν περιλαμβάνεται και το εκλογικό επίδομα. Εν αναμονή της απάντησης του Υπουργού στην ερώτηση που κατέθεσα, θα επιδιώξω να θέσω το πρόβλημα και στα πλαίσια της συζήτησης του νομοσχεδίου για τον νέο «Καλλικράτη», με στόχο την άμεση επίλυση του προβλήματος, καθώς ενόψει εκλογών θεωρώ ότι η αποκατάσταση της μισθολογικής κατάστασης των υπαλλήλων στους ΟΤΑ δεν είναι μόνο θέμα κοινωνικής δικαιοσύνης, αλλά και διασφάλισης της ομαλής διεξαγωγής της εκλογικής διαδικασίας.».Κώστας Κόλλιας.