.

Πατρών – Κορίνθου: Που μπαίνουν οι νέοι σταθμοί διοδίων

Προς ενός μηνός οι βουλευτές Γιάννης Δημαράς και Γαβρίλης Αβραμίδης, του “Άρματος Πολιτών” κατέθεσαν στην Βουλή ερώτηση, προς τον Υπουργό Υποδομών, με την οποία ανέφεραν ότι επίκειται η τοποθέτηση νέων “μετωπικών” σταθμών διοδίων κατά μήκος της Πατρών – Κορίνθου καθώς και “πλευρικών” σταθμών σε Αραχωβίτικα, Διακοπτό (προς Καλάβρυτα), Ακράτα, Δερβένι, Κιάτο και Ζευγολατιό.
Στην απάντηση του (στις 30 Οκτωβρίου) ο Υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοϊδης αναφέρει ότι “οι παραχωρησιούχοι (σ.σ. δηλαδή η Ολυμπία Οδός) έχουν δικαίωμα να εγκαταστήσουν και να λειτουργήσουν είτε ανοικτό σύστημα διοδίων με μετωπικούς ή μετωπικούς και πλευρικούς σταθμούς, είτε κλειστό σύστημα διοδίων με πλήρη έλεγχο των εσόδων και εξόδων κάθε έργου παραχώρησης”.
Επί της ουσίας επιβεβαιώνεται η τοποθέτηση νέων σταθμών διοδίων καθώς αυτό προβλέπεται στις συμβάσεις παραχώρησης που έχουν υπογραφεί.
 Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης των κ.κ. Δημαρά και Αβραμίδη, με ημερομηνία 7 Οκτωβρίου 2013:
“Πρωτοφανής ενέργεια, που χαρακτηρίζεται ως ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας, προς όφελος των μεγαλοεργολάβων, είναι το γεγονός της επανεκκίνησης των μεγάλων δημόσιων έργων στους τέσσερις «παγωμένους» αυτοκινητόδρομους, που αναμένεται να υλοποιηθεί σύντομα.
Μαζί με αυτά τα έργα όμως, θα έρθουν και νέοι σταθμοί διοδίων, καθώς κάτι τέτοιο προβλέπεται από τις σχετικές συμβάσεις. Το σκανδαλώδες είναι ότι πρόκειται να προστεθούν τουλάχιστον πέντε νέοι «μετωπικοί» σταθμοί διοδίων και εννέα «πλευρικοί», στα σημεία εισόδου των εθνικών οδών.
Ως τα τέλη του 2012, οι τέσσερις κοινοπραξίες εισέπραξαν από την εκμετάλλευση των διοδίων συνολικά 811 εκατομμύρια ευρώ, ενώ οι τρεις από αυτές έλαβαν αποζημιώσεις πολλών εκατομμυρίων για τους σταθμούς διοδίων που δεν λειτούργησαν. Η συζήτηση για αυτό το θέμα ξανάρχισε όταν επανήλθε η συζήτηση για την επανεκκίνηση των τεσσάρων «παγωμένων» οδικών έργων και παρά τις αντιρρήσεις θεωρείται δεδομένο πως ως το 2015 θα τεθούν σε λειτουργία νέοι σταθμοί.
Αξίζει να λάβετε υπόψη σας τα παρακάτω :
1) Στην Εθνική οδό Ελευσίνας – Πάτρας Σύμφωνα με τη σύμβαση, η Ολυμπία Οδός έχει το δικαίωμα να μετατρέψει τα διόδια της Ελευσίνας και του Ισθμού σε αμφίπλευρα, δηλαδή να εισπράττει διόδια και στις δύο κατευθύνσεις. Επίσης, προβλέπεται η δημιουργία νέων σταθμών διοδίων στο Ζευγολατιό, τα Νικολέικα και το Ρίο, καθώς και πλευρικών σταθμών στα Αραχωβίτικα, τα Καλάβρυτα, την Ακράτα, το Δερβένι, το Κιάτο και το Ζευγολατιό. Το φετινό Φεβρουάριο η Ολυμπία Οδός αποζημιώθηκε από το Δημόσιο με περίπου 25,2 εκατ. ευρώ επειδή δεν λειτούργησαν τα διόδια αυτά το διάστημα 2008-2011.
2) Η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» πρόκειται να κατασκευάσει δύο πλευρικούς σταθμούς διοδίων στον Ευαγγελισμό (στα Τέμπη) και τον Πλαταμώνα, οι οποίοι θα λειτουργήσουν αφού δοθούν οι τρεις νέες σήραγγες στην κυκλοφορία. Επίσης, πρόκειται να κατασκευαστεί πλευρικός σταθμός διοδίων στην Πελασγία, σε παράδρομο που διανοίχθηκε για να «παρακάμψει» τα διόδια.
 Η εταιρεία είχε αποζημιωθεί τον περασμένο Απρίλιο με 22 εκατ. ευρώ για τη μη λειτουργία των διοδίων Αιγινίου Πιερίας και την καθυστέρηση στην παράδοση χώρων για τη δημιουργία πλευρικού σταθμού διοδίων Λεπτοκαρυάς.
3) Η κοινοπραξία «Νέα Οδός», που κατασκευάζει την Ιονία Οδό και εκμεταλλεύεται το τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια της εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας, έχει το δικαίωμα να δημιουργήσει πλευρικούς σταθμούς διοδίων στους κόμβους Πύρνας, Καλυφτάκη, Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου.
Ωστόσο, όπως καταγγέλλεται από πολίτες και συλλόγους που ασχολούνται με την προστασία των καταναλωτών, δεν θεωρείται πιθανό οι σταθμοί αυτοί τελικά να γίνουν, αλλά να διευθετηθεί η απώλεια εσόδων με άλλο τρόπο (!). Επίσης έχει το δικαίωμα να λειτουργήσει έναν μετωπικό σταθμό διοδίων, στο τμήμα Σχηματαρίου – Χαλκίδας.
4) Η εταιρεία «Κεντρική Οδός», που έχει αναλάβει την κατασκευή του Ε65 και την εκμετάλλευση του τμήματος Σκάρφειας – Ραχών (της εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης) είχε από τη σύμβαση παραχώρησης δικαίωμα να λειτουργήσει άμεσα δύο σταθμούς διοδίων στον Μαλιακό. Η ανακατασκευή του συγκεκριμένου τμήματος από το Δημόσιο δεν έχει ολοκληρωθεί, με αποτέλεσμα να λειτουργήσει με καθυστέρηση μόνο ο ένας από τους δύο σταθμούς διοδίων. Στα τέλη του 2012 αποζημιώθηκε με 20,6 εκατ. ευρώ για τα διόδια.
Ερωτάστε :
Γιατί παρά τις τεράστιες αποζημιώσεις που έλαβαν ήδη οι κατασκευαστές ως ρήτρες για την καθυστέρηση έναρξης συμφωνημένων έργων, παρά ότι το κράτος εθελοτυφλεί ως προς το γεγονός ότι σε πολλά σημεία των εθνικών οδών το οδόστρωμα είναι κατεστραμμένο και επικίνδυνο, «ξεφυτρώνουν» νέοι σταθμοί διοδίων όπου εισπράττονται δεκάδες εκατομμύρια ευρώ χωρίς ουσιαστική ανταπόδοση ποιοτικών οδοστρωμάτων στο εθνικό δίκτυο;
Αθήνα 7/10/2013
Αρ.πρωτ. 2424″
Share this article :
 
Copyright © 2013-14. KorinthosTV.gr - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by G.STEFANIS
Proudly powered by Blogger