Να διασκεδάσει τις εντυπώσεις για τις αυξήσεις - φωτιά στα διόδια που κατά περίπτωση κυμαίνονται έως και 60% επιχείρησε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, λίγες ημέρες αφότου κατέθεσε στη Βουλή τις αναθεωρημένες συμβάσεις για τα έργα σε μεγάλους οδικούς άξονες....
Οι χρεώσεις, που στα «παγωμένα» έργα είναι διαμορφωμένες μέχρι σήμερα σε τιμές που αντιστοιχούν σε 0,025 έως 0,032 ευρώ ανά χιλιόμετρο, αυξάνουν από το 2014 σε 0,040 ευρώ ανά χιλιόμετρο, με τις μεγαλύτερες αυξήσεις να ισχύουν σε Νέα Οδό, Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και Ολυμπία Οδό, ενώ έχουν ήδη επιβληθεί οι μέγιστες τιμές και δεν θα γίνουν άμεσα νέες αυξήσεις στις κοινοπραξίες Κεντρικής Ελλάδας και Μορέας.
Το υπουργείο Υποδομών και οι παραχωρησιούχοι, για να αμβλυνθεί η εφαρμογή των νέων υψηλών τιμών διοδίων, έχουν αποφασίσει να ισχύσουν εκπτώσεις από 10% έως 80% για τους συχνούς χρήστες των δρόμων και όσους χρησιμοποιούν ηλεκτρονικές συσκευές χρέωσης (κατόχους «fast pass»).
Παράλληλα θα ισχύσουν ειδικές ρυθμίσεις σε περιοχές απ' όπου διέρχονται οι αυτοκινητόδρομοι, με υποχρέωση των παραχωρησιούχων να διασφαλίζουν ανοιχτές εναλλακτικές διαδρομές για τοπικές μετακινήσεις.
Όπως είπε την Τετάρτη ο υπουργός “δεν υπάρχει καμία καινούργια πρόβλεψη για αύξηση των διοδίων. Καμία απολύτως”, διευκρινίζοντας ότι η μόνη νέα πρόβλεψη που περιελήφθη στη συμφωνία για την επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών έργων είναι αυτή η οποία με διάταξη υποχρεώνει τον παραχωρησιούχο να φέρει σχέδιο εγκεκριμένο και από τις τράπεζες για την εφαρμογή αναλογικών υβριδικών διοδίων, “διότι είναι άδικο να μην υπάρχει τέτοιο σύστημα”.
“Η μόνη αύξηση διοδίων”, είπε ο υπουργός “είναι στο τμήμα από Αφίδνες- Καμένα Βούρλα”, και αυτό γιατί όπως εξήγησε “έχει προβλεφθεί στην αρχική σύμβαση”. Όμως δεσμεύτηκε ότι για τους κατοίκους της Ανατολικής Αττικής, θα διασφαλιστεί ότι ο συχνός χρήστης θα έχει έκπτωση 50% ενώ έκανε λόγο για έκπτωση έως 80% για τους συχνούς χρήστες των διοδίων Αιγινίου.
Επίσης είπε ότι ότι δεν αυξάνονται τα διόδια στον αυτοκινητόδρομο του Μορέα, στον αυτοκινητόδρομο Μαλιακός- Κλειδί, Καμένα Βούρλα- Ράχες και τον Ε65 γιατί υπάρχει ένα διόδιο στις Θερμοπύλες.
“Και όπου ακόμα δεν υπάρχουν αναλογικά διόδια, θα λειτουργήσουν εκπτώσεις της τάξεως του 50%, ενώ θα προχωρήσει και το θέμα της διαλειτουργικότητας”, όπως διευκρίνισε.
Παράλληλα υποσχέθηκε άμεσα μειώσεις 20% στα διόδια στον δρόμο Κόρινθος- Πάτρα και επιπλέον έκπτωση 10% για τους αναλογικούς χρήστες.
Αναφερόμενος στη συμφωνία για την επανεκκίνηση των έργων, ο υπουργός ενημέρωσε τους βουλευτές ότι την έχει στείλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, τον OLAF, στον οικονομικό εισαγγελέα, στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου και στον εισαγγελέα κατά της διαφθοράς, «γιατί χρειάζεται πλέον να δείξουμε στους πολίτες ότι βάζουμε τον εαυτό μας κάτω από τον προληπτικό και κατασταλτικό έλεγχο των οργάνων».
Στην καταγγελία βουλευτών ότι οι παραχωρησιούχοι εισέπρατταν τα διόδια αν και τα έργα είχαν «παγώσει», ο κ. Χρυσοχοΐδης είπε επίσης ότι όλα τα έσοδα πήγαν σε δαπάνες και όχι στην τσέπη κάποιου παραχωρησιούχου.
Διευκρινίσεις για την πορεία των έργων
Για το τμήμα Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα, ο κ. Χρυσοχοΐδης είπε ότι θα είναι δημόσιο έργο και πως «το υπουργείο περιμένει ακόμη κάποιες μελέτες». Το έργο θα χρηματοδοτηθεί με 390 εκατομμύρια ευρώ, θα προχωρήσει η κατασκευή του και στόχος είναι το καλοκαίρι να αρχίσουν να δουλεύουν οι εργολάβοι. Επειδή μάλιστα τις προηγούμενες ημέρες υπήρξαν σοβαρές ενστάσεις από βουλευτές για το ενδεχόμενο να μην προχωρήσει το έργο, ο κ. Χρυσοχοΐδης είπε ότι το Τμήμα Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα είναι ένα βασανισμένο έργο που εξαιρείται από τη διαπραγμάτευση, αλλά πρέπει να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο και είναι εξασφαλισμένες οι πιστώσεις.
Γι’ αυτό κάλεσε τους βουλευτές να καταθέσουν νομοτεχνικές βελτιώσεις, ώστε να γίνει περισσότερο σαφές στον κυρωτικό νόμο που υποχρεώνει το δημόσιο να προκηρύξει το έργο άμεσα.
Επίσης, ο υπουργός ανέφερε ότι ο αυτοκινητόδρομος του Μορέα πρέπει να «κουμπώσει» με τη Δυτική Ελλάδα.
Για την κατασκευή του έργου ΠΑΘΕ- Καρπενήσι, είπε ότι θα είναι σε θέση να πει περισσότερα πράγματα κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την επανεκκίνηση των έργων στην Ολομέλεια.
Το νομοσχέδιο για την επανεκκίνηση των έργων ψηφίστηκε επί της αρχής κατά πλειοψηφία στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή και αναμένεται να ψηφιστεί στην Ολομέλεια έως τις 15 Δεκεμβρίου.
Οι χρεώσεις, που στα «παγωμένα» έργα είναι διαμορφωμένες μέχρι σήμερα σε τιμές που αντιστοιχούν σε 0,025 έως 0,032 ευρώ ανά χιλιόμετρο, αυξάνουν από το 2014 σε 0,040 ευρώ ανά χιλιόμετρο, με τις μεγαλύτερες αυξήσεις να ισχύουν σε Νέα Οδό, Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και Ολυμπία Οδό, ενώ έχουν ήδη επιβληθεί οι μέγιστες τιμές και δεν θα γίνουν άμεσα νέες αυξήσεις στις κοινοπραξίες Κεντρικής Ελλάδας και Μορέας.
Το υπουργείο Υποδομών και οι παραχωρησιούχοι, για να αμβλυνθεί η εφαρμογή των νέων υψηλών τιμών διοδίων, έχουν αποφασίσει να ισχύσουν εκπτώσεις από 10% έως 80% για τους συχνούς χρήστες των δρόμων και όσους χρησιμοποιούν ηλεκτρονικές συσκευές χρέωσης (κατόχους «fast pass»).
Παράλληλα θα ισχύσουν ειδικές ρυθμίσεις σε περιοχές απ' όπου διέρχονται οι αυτοκινητόδρομοι, με υποχρέωση των παραχωρησιούχων να διασφαλίζουν ανοιχτές εναλλακτικές διαδρομές για τοπικές μετακινήσεις.
Όπως είπε την Τετάρτη ο υπουργός “δεν υπάρχει καμία καινούργια πρόβλεψη για αύξηση των διοδίων. Καμία απολύτως”, διευκρινίζοντας ότι η μόνη νέα πρόβλεψη που περιελήφθη στη συμφωνία για την επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών έργων είναι αυτή η οποία με διάταξη υποχρεώνει τον παραχωρησιούχο να φέρει σχέδιο εγκεκριμένο και από τις τράπεζες για την εφαρμογή αναλογικών υβριδικών διοδίων, “διότι είναι άδικο να μην υπάρχει τέτοιο σύστημα”.
“Η μόνη αύξηση διοδίων”, είπε ο υπουργός “είναι στο τμήμα από Αφίδνες- Καμένα Βούρλα”, και αυτό γιατί όπως εξήγησε “έχει προβλεφθεί στην αρχική σύμβαση”. Όμως δεσμεύτηκε ότι για τους κατοίκους της Ανατολικής Αττικής, θα διασφαλιστεί ότι ο συχνός χρήστης θα έχει έκπτωση 50% ενώ έκανε λόγο για έκπτωση έως 80% για τους συχνούς χρήστες των διοδίων Αιγινίου.
Επίσης είπε ότι ότι δεν αυξάνονται τα διόδια στον αυτοκινητόδρομο του Μορέα, στον αυτοκινητόδρομο Μαλιακός- Κλειδί, Καμένα Βούρλα- Ράχες και τον Ε65 γιατί υπάρχει ένα διόδιο στις Θερμοπύλες.
“Και όπου ακόμα δεν υπάρχουν αναλογικά διόδια, θα λειτουργήσουν εκπτώσεις της τάξεως του 50%, ενώ θα προχωρήσει και το θέμα της διαλειτουργικότητας”, όπως διευκρίνισε.
Παράλληλα υποσχέθηκε άμεσα μειώσεις 20% στα διόδια στον δρόμο Κόρινθος- Πάτρα και επιπλέον έκπτωση 10% για τους αναλογικούς χρήστες.
Αναφερόμενος στη συμφωνία για την επανεκκίνηση των έργων, ο υπουργός ενημέρωσε τους βουλευτές ότι την έχει στείλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, τον OLAF, στον οικονομικό εισαγγελέα, στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου και στον εισαγγελέα κατά της διαφθοράς, «γιατί χρειάζεται πλέον να δείξουμε στους πολίτες ότι βάζουμε τον εαυτό μας κάτω από τον προληπτικό και κατασταλτικό έλεγχο των οργάνων».
Στην καταγγελία βουλευτών ότι οι παραχωρησιούχοι εισέπρατταν τα διόδια αν και τα έργα είχαν «παγώσει», ο κ. Χρυσοχοΐδης είπε επίσης ότι όλα τα έσοδα πήγαν σε δαπάνες και όχι στην τσέπη κάποιου παραχωρησιούχου.
Διευκρινίσεις για την πορεία των έργων
Για το τμήμα Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα, ο κ. Χρυσοχοΐδης είπε ότι θα είναι δημόσιο έργο και πως «το υπουργείο περιμένει ακόμη κάποιες μελέτες». Το έργο θα χρηματοδοτηθεί με 390 εκατομμύρια ευρώ, θα προχωρήσει η κατασκευή του και στόχος είναι το καλοκαίρι να αρχίσουν να δουλεύουν οι εργολάβοι. Επειδή μάλιστα τις προηγούμενες ημέρες υπήρξαν σοβαρές ενστάσεις από βουλευτές για το ενδεχόμενο να μην προχωρήσει το έργο, ο κ. Χρυσοχοΐδης είπε ότι το Τμήμα Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα είναι ένα βασανισμένο έργο που εξαιρείται από τη διαπραγμάτευση, αλλά πρέπει να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο και είναι εξασφαλισμένες οι πιστώσεις.
Γι’ αυτό κάλεσε τους βουλευτές να καταθέσουν νομοτεχνικές βελτιώσεις, ώστε να γίνει περισσότερο σαφές στον κυρωτικό νόμο που υποχρεώνει το δημόσιο να προκηρύξει το έργο άμεσα.
Επίσης, ο υπουργός ανέφερε ότι ο αυτοκινητόδρομος του Μορέα πρέπει να «κουμπώσει» με τη Δυτική Ελλάδα.
Για την κατασκευή του έργου ΠΑΘΕ- Καρπενήσι, είπε ότι θα είναι σε θέση να πει περισσότερα πράγματα κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την επανεκκίνηση των έργων στην Ολομέλεια.
Το νομοσχέδιο για την επανεκκίνηση των έργων ψηφίστηκε επί της αρχής κατά πλειοψηφία στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή και αναμένεται να ψηφιστεί στην Ολομέλεια έως τις 15 Δεκεμβρίου.